Werkstress: wat kan je doen als werknemer?

Voor velen was het wennen, volledig thuis. Een veel gehoorde reactie is; het heeft ook voordelen, want mijn reistijd valt weg. En dat is zeker waar, maar tegelijk is werk en privé nog minder gescheiden. Even een wasje doen en de kinderen van school halen, je kent het wel. Het tussendoor wat voor jezelf doen kan voor een soort schuldgevoel zorgen, waardoor je over werkdruk gaat zwijgen. Daarnaast kan ook de angst om het verlies van werk een rol spelen om werkstress en spanning liever niet bespreekbaar te maken. Als ik ga zeuren lig ik er als eerste uit…

Is werkdruk is iets wat we moeten vermijden? Nee zeker niet. Een beetje druk en hectiek ervaren veel mensen juist wel als prettig. De adrenaline zorgt ervoor dat we presteren en de werkweek moe maar voldaan afsluiten. Waar gaat het mis? Als de voldoening die je eerst had slaat om in stress. Je slaapt slechter, piekert en ervaart energieverlies. Ook kunnen er lichamelijke klachten kunnen optreden. Een wake-up call!

Oplopende werkdruk is niet de enige oorzaak van werkstress. Er kan ook sprake zijn van spanningen in het team, ongewenste omgangsvormen zoals roddelen en pesten, onzekerheid over de toekomst. Daarnaast speel ook de privésituatie en het karakter van de medewerker een rol bij het ervaren van werkstress.

Onze tips

  1. Zorg voor een gezonde leefstijl. Let op je voedingspatroon en zorg voor voldoende ontspanning.
  2. Dagelijks voldoende bewegen is belangrijk. Ga elke dag naar buiten. Een stappenteller kan je daarbij stimuleren. Frisse lucht is gezond en verruimt je brein.
  3. Hou een vast dagritme aan. De verleiding bij thuiswerken is, om later op te staan. Sta op vaste tijden op en ga ook op vaste tijden naar bed.
  4. Neem geregeld pauze. Loop even weg van je werkplek. Nog beter, maak een ommetje.
  5. Praat met anderen (collega’s, familie, vrienden) over wat je bezighoudt. Wat je moeilijk vindt. Deel ervaringen. Dat zorgt voor herkenning en verbinding.
  6. Richt je bewust op positieve dingen. Wat kunnen en hebben we nog wel?
  7. Merk je dat je slecht slaapt, veel piekert, vaker lichamelijke klachten als hoofdpijn, nekpijn, hartkloppingen ervaart? Neem deze signalen serieus! Schuif het niet van je af. Bagatelliseer ze niet en vergelijk je eigen situatie niet met die van anderen.
  8. Ga in gesprek met je leidinggevende over je situatie. Vindt je dat lastig? Neem een collega of vriend in vertrouwen.
  9. Maak je je zorgen over de klachten die je hebt? Maak een afspraak bij de huisarts.
  10. Tot slot; hulp vragen is geen teken van zwakte! Hoe eerder je passende hulp krijgt hoe sneller het herstel vaak gaat. Wat wij heel veel terug horen van coachees? Ik had veel eerder aan de bel moeten trekken!

Wil je graag doorpraten over dit thema met Karin? Neem dan gerust contact op via k.vandeweerd@ecmdialoog.nl. Je kan haar telefonisch bereiken op 06-25441306.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *